Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

måndag 3 september 2012

Hundutställning, Högbo Bruk





Högbo dag 1.

31 augusti var en tung tung dag. Jag kom i säng vid halv 3 på natten eftersom jag var på konserten dagen innan. Dålig planering. Så 3 timmar hann jag sova innan klockan ringde och det var dags att pallra sig upp och åka till Sandviken. Dom flesta grejerna låg redan i bilen så det var bara hundarna, trimväska, kamera och handväska som jag behövde tänka på.

Vi åkte ungefär 07:15 från Uppsala och det regnade hela vägen till utställningen. Det är inte roligt att ställa ut när det regnar. Speciellt inte om man har en hund med mycket päls.
Det blev ett litet uppehåll precis när vi kom dit så jag hann slänga upp tältet och hämta hundarna utan att bli dränkt.

Våran ring startade 10:00 och domare idag var Charlotte Sandberg.
Först ut av mina två var Payne som gick i juniorklass för hanar. Han hade två konkurrenter i klassen. 

Payne Very Good med kritiken: 

Bra huvud, lite grov i sin skalle, fint nosparti med bra form på käkarna, korrekt bett, bra placerade öron av rätt storlek, knappt vinkel fram och bak, rör sig ok från sidan, trång bak, bra fram, välskött päls.  

Han placerade sig trea av tre i juniorklass. Ingen av juniorhanarna fick CK och domaren kom fram och sa till oss att hon inte tänkte premiera någon av dom pga att dom inte var färdiga utan behövde lite tid på sig.

Lite senare var det Naimas tur.
Naima fick Excellent med kritiken:

Söt juniortik, fint huvud, välplacerade öron, knappt vinkel fram och bak, kunde ha längre bröstkorg för att vara en tik, rör sig bra från sidan, behöver bli stabilare fram, stor välskött päls av fin färg, välmusklad. 

Det är en kritik som jag är väldigt nöjd med. Naima placerade sig som trea av fyra juniortikar. Endast en fick CK. 

Lagom till Naimas klass började det så klart regna. Vi var kvar en stund till på utställningen och pladdrade lite med några jag känner. Sen kollade vi upp morgondagens ring och flyttade tältet dit istället. Det fick stå kvar under natten tillsammans med många andra tält. Sen åkte vi hem.

Högbo dag 2.

1 september blev en till dag i Sandviken. Upp tidigt, mata och rasta hundar och iväg igen. Det regnade hela vägen dit och jag var inte alls sugen på att lämna bilen när jag såg lervällingen utanför. Men idag hade jag mina fina vita stövlar med mig så det var bara att klampa bort till tältet.

Payne fick följa med som sällskap idag men jag hade bara anmält Naima. Eftersom dom flesta domare tycker att Payne behöver mer tid på sig så får han vara med ibland för träningens skull men det är inte det roligaste att betala 300-400:- för ingenting.

Idag var det en liten specialare för Collien. Dom hade flyttat valparna och juniorerna till en annan ring och vi fick ställa för en domare som heter Bo Skalin. Egentligen skulle alla collies ställas för en domare från Kanada som heter Richard Parquette men han hade väl fått för många i sin ring eller nått så då flyttade dom oss. Lite onödigt då vi bara var 3 valpar och 3 juniorer. Men som tur var tyckte Bo om Naima.

Naima fick Excellent och CK med kritiken:

Feminimt huvud, mycket bra uttryck, lite bred öronansättning, väldigt bra linjer, mycket bra hals, korrekt vinklad, lite lösa haser, välburen svans, rör sig bra, bra pälskvalité.

Naima placerade sig som tvåa av tre juniortikar.
Efter juniorklassen så började den eviga väntan. Vi väntade nästan 5 timmar på att dom andra collien skulle börja sin bedömning i den andra ringen. När det äntligen var våran tur så skulle den andra domaren kolla igenom juniorerna lite snabbt sen fick vi tävla om bästa tik. Vi sprang flera flera varv och han möblerade om oss flera gånger så jag tror alla var lite förvirrade innan placeringen blev färdig. Det var världens lersörja i den ringen så det var helt omöjligt att visa upp hundarnas rörelser på ett rättvist sätt. Jag höll på halka ihjäl mig flera gånger.
Vi blev iallafall placerade som fjärde bästa tik och Naima (och jag) fick sitt första reservcert. Så nu har vi slagit nytt rekord i vinster och placeringar. Woohoo!!! Jag fick en jätte fin liten ljusblå rosett som egentligen inte betyder nånting speciellt men att vi kommit så långt att vi slåss om dom rosetterna är helt fantastiskt för mig. A dream come true!

Sen fick vi äntligen åka hem och sova.
Tack för en underbar helg alla ni vänner jag fick spendera den med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar