Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

måndag 5 januari 2015

Spår


Idag hade jag bestämt att det var dags att träna lite spår igen. Snön är tyvärr borta i Uppsala men det är fruset i marken så det gick helt perfekt att lägga spår åt hundarna.

Jag håller på och jagar ett bra område i närheten där jag bor där man kan ställa bilen när man vill träna lite spår men jag har inte hittat något helt klockrent ännu så vi åkte till Röbo där det finns lite skog och mark runt omkring elljusspåret. Det är alltid mycket folk som promenerar där men jag chansade på att det gick att gå en bit ifrån spåret.

Jag gick ut Lexies spår först. 300 meter långt ganska rakt. Inga skarpa vinklar men lite blandad terräng. Eftersom vi inte riktigt hunnit introducera vittringspinnarna på ett bra sätt ännu så la jag ut 3 godisburkar istället. Första efter 100m andra efter 200m och sista på slutet.

Blaze fick ett 100 meters spår på en äng. Också med 3 godisburkar. Inga skarpa vinklar här heller.

Efter att jag hade lagt Blaze spår och var på väg tillbaka till bilen så möter jag 3 personer som är ute och går med 2 Flat coated restrivers och en liten pudel. Jag ser att den ena flaten har någonting i munnen och när jag kommer närmre så ser jag att det är Lexies avslut som den går och bär på.
Jag går fram och frågar lite fint om deras hund har hittat den burken nyligt under promenaden och dom svarar att dom trodde att någon haft picknick och glömt den.
Jag berättar att det är min hunds spår avslut och alla skrattar och dom ber om ursäkt sen går jag hela vägen tillbaka till Lexies slut på spåret och lägger tillbaka den.
Sen kan vi äntligen börja spåra.



Lexie fick börja. Ungefär 30 meter av hennes spår gick i sand och det misstänkte jag att det skulle bli en utmaning. Så fort gräset tog slut och det blev sand så slutade hon spåra och hoppade på mig istället. Vi gick spåret ändå så klart men hon tog aldrig upp det förän vi kom till gräs igen. Hon fick första belöningen direkt efter sanden för att få lite motivation igen. Resten av spåret gick jätte bra med en klistrad näsa i marken och fina markeringar på dom andra två burkarna.


Sen var det lilla Blaze tur. Blaze har mestadels bara gått näringsspår men nån gång måste han ju få gå ett vanligt spår så inte det blir omöjligt när man vill tävla sen.
Han fick sin första burk väldigt tidigt i spåret vilket var bra för han var ganska omotiverad första metrarna. Sniffade lite och gick i rätt riktning sen stannade han och kissade mitt i spåret och efter det hände inte så mycket. Vi traskade fram till första godisburken och när han hittade den då var det helt plötsligt helt fantastiskt att vara ute och spåra.
Dom två sista etapperna drog han mig genom så han vet ju vad det går ut på iallafall. Han behöver bara lite motivation. Kanske lägger lite näring i spåret nästa gång så blir det nog fart från början.

Nu ska vi åka på del 2 av dagens träning.

Cyaz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar