Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

torsdag 17 oktober 2013

Jag och mina hundar

Nu var det längesen jag bloggade och dom flesta inlägg jag gör handlar om mina hundar nu för tiden och det kommer även det här inlägget göra. Tjoho!

Senaste året har det blivit allt mer hundträning och inte bara utställningar och ni kan inte förstå hur lycklig jag är. Det är så jäkla roligt att träna med sina hundar! Den utvecklingen och den förvandlingen som sker går säkert att jämföra med att se sitt barn växa upp och lära sig gå och prata osv. Den kontakten jag får med mina hundar har jag aldrig någonsin haft förut.
Jag har alltid varit en sportig tjej och jag har provat väldigt många olika sporter men nu när jag är "lite äldre" och har ett sådant jobb där det inte alltid passar att träna samma tid varje vecka så har jag bestämt att jag kommer satsa 100% på hundarna. Ingenting annat. Jag har inte tid med något annat för jag tränar ju mina hundar hela tiden. Gymkortet får vara kvar men allt annat läggs på hyllan. Inte för att det inte är roligt med lagsporter och annat utan för att det inte är LIKA ROLIGT som att träna hundar.


Så vad gör vi just nu? Jag och Naima avslutade en fortsättningskurs i agility för nån vecka sen och vi har båda utvecklats helt fantastiskt mycket. Jag är en bättre förare och Naima har blivit säkrare på många hinder och fått mycket mer fart. Det är så stor skillnad jämfört med första gången vi var på nybörjarkursen och hon knappt hoppade ett hinder. Nu flyger hon fram!


Eftersom det inte går att träna agility ute under vintern så kommer jag köpa ett säsongskort för inomhusträning i Bälinge ridhus. Det var där vi gick nybörjarkursen i vintras och det är perfekt att åka dit och träna ibland. Vi kommer nöta nöta nöta nöta slalom, gungan och platta tunneln. Självklart allt annat också men speciellt dom tre hindren. Det kommer bli en kul vinter!

Lilla Lexie då?


Hon är inte så liten längre. Hon börjar bli en riktigt stor tjej. Inte många cm ifrån Naimas mankhöjd. Den här lilla diamanten ska få den bästa starten på livet som jag någonsin kan ge. Det är klart att jag har försökt ge alla mina hundar det men nu kan jag så mycket mer än vad jag kunde när jag köpte dom andra så jag satsar stenhårt på den här valpen.

Vi är mitt i en valpkurs just nu, på Uppsala BK så klart! 3 av 8 tillfällen har gått hittills och det är super duper roligt att gå kurs med min lilla blådåre. Senast jag gick valpkurs var för 13 år sen när jag fick min första hund. Det är så bra att gå kurs med sin valp även om man känner att man kan mycket av det dom går igenom teoretiskt så är det just den här praktiska delen och att träna bland andra hundar som är sjukt bra. Och så får man massa nya vänner! Perfekt!

Hittills har vi tränat en hel del kontaktövningar och lite inkallning på kursen. Lexie är väldigt kontaktsökande och ganska förig så det är nemas problemas. Mycket bus blir det så klart också. Jag tycker att hon är jätte duktig på att träna bland alla andra valpar och människor.
Vi får se vart det slutar för den här damen.


Sen är det bara min vackraste lilla kille kvar. Älskade Payne. Payne kommer ju att flytta upp till mina föräldrar och bo med sin storebror Charlie. Det har varit jätte jobbigt att ta det beslutet men nu känns det som att det är helt rätt. För det första så ville mamma och pappa ha sällskap till Charlie. Dom bor på världens största gård så dom skulle kunna ha 20 hundar om dom ville. För det andra så kommer Charlie och Payne väldigt bra överrens. Payne har ju ändå vuxit upp med Charlie så dom känner varandra och Payne vet att det är Charlie som bestämmer så det har aldrig varit nått bråk.
Och varför jag inte har kvar Payne och satsar på honom är ju för att han tyvärr har en C och en D höft och därför inte kan träna så som dom andra hundarna och han kan inte gå i avel så då får han bli en norrlänning och bo med Charlie istället. Jag har gråtit många gånger över det beslutet men nu känns det faktiskt bra att låta honom bo hos mamma. Hon är helt fantastisk med hundarna så det är inte det, jag kommer bara sakna honom väldigt mycket.

Fram tills han flyttar så aktiverar jag självklart honom också med lite enklare lydnadsmoment och lite nosarbete. Han är grymt duktig!


På lördag ska Naima gå sitt MH och jag är så nervös att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag vill att det ska gå bra! Hoppas att nånting går bra!

27 oktober ska vi iväg på utställning i Gävle. Det är en liten inofficiell och jag har anmält alla 3. Det blir Lexies första utställning någonsin så vi får se om skruttan kan sköta sig i ringen. Det ska bli riktigt roligt i alla fall!

Så ser det ut just nu. Ska väl försöka uppdatera oftare så jag slipper sitta och skriva en novell varenda gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar