Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

onsdag 5 december 2012

Elins vinterlagar!

Vintern tog oss med storm det här året och så fort jag går utanför dörren ser jag massa oerfarna människor som fumlar omkring i det vita och vet inte hur dom ska beté sig. Här kommer några tips från en inbiten Norrlänning som är uppvuxen med snö.

  1. KLÄ PÅ ER! När det kommer snö så betyder det att det är minusgrader ute och så fort det blir minusgrader ute så finns det ingen "se bra ut" klädsel längre. Skit i din nya fina höstjacka som du knappt hann använda, den är säkert jätte snygg men iskall så skaffa en ordentlig dunjacka eller liknande. Ja man ser ut som en gravid pingvin men du slipper iallafall frysa.
    Låt alla högklackade skor få sin vintervila och dra på dig ett par rejäla kängor istället. Då är du både varm om fötterna och slipper slå ihjäl dig när du halkar runt i snön. Att ha högklackat på vintern är ungefär lika smart som att gå i högklackat på en sandstrand.
    Mössa och vantar! Jag ser dagligen idioter som vägrar ha på sig mössa trots att det är -14 grader och blåser. Ingen är snygg i mössa och ingen är ful i mössa. Dra bara på den och lägg en liten hårborste i väskan eller fickan så kan du fixa frillan när du kommer fram dit du ska. Det är mer atraktivt att se smart ut genom att skydda huvudet från kylan än att se dina illröda öron och små vita fläckar på kinderna som tyder på att du håller på förfrysa. Köp inte pannband eller öronmuffar för då kommer du börja frysa. 60% av din värme åker ut via huvudet. Ditt huvud är som en skorsten. Skydda det!
    Överdragsbyxor är viktigt för att skydda benen. Ta inte på dig en bra jacka, vantar och mössa om du ska springa runt i strumpbyxor. Håll hela kroppen varm.
  2. KÖR FÖRSIKTIGT!Det här är det allra roligaste med att vara norrlänning som bor i södra Sverige. Jag får skratta så sjukt mycket åt söderlänningar som ska köra när det är snö och kallt. När det blev första minusgraderna och det vart halt på vägarna så körde alla som sniglar till deras bilverkstad sen fick dom däcken bytta och när dom kör därifrån så kör dom som om det är sommarunderlag. Att ha vinterdäck betyder inte att det är som att köra på sommaren. Dom hjälper din bil att få bättre grepp men det är fortfarande halt ute och dom kan inte greppa vad som helst. Är det snö ute så är det halt och då ska man köra försiktigt och uppmärksamt.
    Det går inte att tvärbromsa heller. (Busschaufförer) Här om dagen åkte jag buss och chauffören körde för fort och vart tvungen att tvärbromsa så hårt och hackigt att en stackars tjej som hoppa på kryckor ramlade av sitt säte och låg på bussgolvet. Good Job!
    Kör lugnt. Speciellt om det finns snömodd på vägen.
    Vi som är ute och promenerar måste se oss för extra mycket i trafiken under vintern. Alla ni som brukar gå över ett övergångsställe utan att kolla om det kommer nån bil först kanske ska börja med det nu? Ni har inte företräde för den lagen togs bort för flera år sedan och ta inte för givet att alla hinner bromsa in för om dom måste tvärnita så kommer dom glida rätt in i lilla dig som är för egoistisk för att stanna och faktiskt kolla om kusten är klar. Blir du överkörd och dör skyll dig själv!
  3. GNÄLL INTE!Ja, det är lite omständigt ibland med alla snö och det är betydligt kallare än det var i juli men det blir inte bättre av att man gnäller. Om du är ute och står och fryser har du formodligen för lite kläder på dig. Gnäll inte! Klä på dig! Om du åker i diket för att du försökte köra 50 km/h i en rondell gnäll inte! Kör inte så jävla fort! Om du måste skotta snö 10 gånger om dagen gnäll inte! Det är samma för alla och får du ont i ryggen får du väl betala grannungen för att göra det. Om du slänger dig ut över ett övergångsställe och blir överkörd gnäll inte! Tänk efter innan du går över gatan!
Det är kul med snö. Jag har mycket hellre en meter snö ute än det gråa blöta som det brukar vara här nere. Jag pallar inte med mörkret och slasket och leran det är så tråkigt. Nu lyser ju snön upp så man får lite energi igen. Dessutom är det vi fått hittills ingenting jämfört med vad vi brukar ha i Luleå vissa vintrar och vi klagar inte! Håll ut! Det är snart vår igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar