Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

måndag 17 oktober 2011

Superhunden Payne


Nu har Payne bott hos oss i exakt 2 veckor och 4 dagar och han känner sig som hemma. Det betyder att det är dags att börja lära lilleman massa coola trix. Han ska ju inte bara vara snyggast på utställningarna, han ska vinna allt annat också. Och han är verkligen ett ämne!

Koppelträningen började vi med efter en vecka hemma och det var inte super roligt första gångerna men nu vet han exakt hur det funkar. Han måste bara stanna ibland och klia sig.

Att bli 100% rumsren lär ju ta X antal veckor till men han vill ju helst kissa ute det märks för han sätter sig direkt han kommer ut. Inne kommer det när det kommer. Oftast när han har busat.

Inkallning har vi övat på varje dag men ska nu ta det till en ny nivå. Fram till idag kunde man ropa "Payne" några gånger sen "Charlie" en gång så fick man Payne på köpet. Jag har införskaffat massa goda godisar som ska locka honom till att komma så fort som möjligt när man ropar.

Kontaktövningar behövs knappt för du behöver bara göra minsta lilla ljud så står han och stirrar på en.

Förutom det så ska vi lära oss vanliga kommandon som Sitt och Ligg.
Sen är han en riktig fena på att apportera. Han kommer dock inte tillbaka med det man kastat utan försöker döda det istället. Men det ska nog gå och lära honom en vacker dag.
En annan egenskap han har är att bita sig fast i armen på folk. Så han kan ju bli en skyddshund och tävla mot Schäfrar kanske. Sen kan han nått dom inte kan och det är att slänga sig över benen på folk och fälla dom. Det är helt unikt för Payne.

Som utställningsträning så blir det massa bad och borstning. Jag har köpt ett helt fantastiskt schampo som luktar melon som han ska få inviga. Jag kommer äta upp honom sen! (För att han luktar så gott)
Kommer även öva på att ställa upp, titta på tänderna och springa fint brevid matte.

Han kan verkligen bli nått. Det är bara upp till mig att orka träna honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar