Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

tisdag 27 mars 2012

Timbuktu - Flickan och Kråkan

Under våran resa till och från Luleå hann jag med ca 20 timmar radio och då får man ganska troligt höra vissa låtar fler än en gång. Det var mycket topplistor och då var det alltid samma låtar med. Bland annat den här. Det är en låt som har klammrat sig fast och sakta trängt sig in i mitt hjärta och nu är den där för att stanna.
Låten är skriven av Mikael Wiehe för många år sedan och fick en ny tolkning i TV4s program Så Mycket Bättre. Den framfördes då av rapparen Timbuktu, eller Jason Diakité som han heter egentligen, och fick en lite modernare touch.
Det allra bästa med låten är texten. Sånna här texter skriver inte folk längre. Tyvärr. Tänk om låtskrivare skulle gå tillbaka till den tiden då man skrev om allt. Nu handlar ju alla låtar om samma sak. Kärlek, Porr, Sex eller olycklig kärlek. Det blir ju lite tjatigt.

Flickan och Kråkan är den första låten där Timbuktu sjunger genom hela låten. Ingen rapp. Han är duktig på att sjunga. Och trots sin skånska så hör man vad han sjunger.

Här är ett klipp från när låten framfördes för första gången i Så Mycket Bättre.

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar