Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

tisdag 27 december 2011

In Time


Jag och Jimmy fick varsitt presentkort på SF av mamma och pappa i julklapp (TACK!!!) så vi bestämde oss för att spendera en del av pengarna på en gång. Jag har velat sen filmen In Time hur länge som helst så han gick med på att gå och se just den. Hurra!

Filmen har en jätte häftig story! Den utspelar sig lite i framtiden och människan har kommit på en ny valuta istället för pengar. Tid. När en människa föds får den 25 år. När man fyller 25 startar en digital klocka på armen att räkna ner och din kropp slutar åldras. Om den klockan går ner till noll dör du. För att fylla på med tid måste du arbeta och din lön blir mer tid. Man kan även föra över tid från person till person.
Will heter huvudpersonen som spelas av Justin Timberlake. Will bor, i det som kallas gettot, med sin mamma och jobbar varje dag för att få mer tid till dom båda. Dom har sällan längre än en dag på sin klocka men lyckas få det att gå runt. En kväll går Wills mamma tragiskt bort efter att hon skulle betala amorteringen och sedan ta sig hem. Hon hade inte mycket tid kvar och dom hade precis höjt priserna på bussen så hon hade inte råd att åka med. Hon sprang för att hinna till Will men klarade sig inte. Will blir helt förstörd och vill hämnas mot någon. Då träffar han en snubbe som springer runt i gettot med över 100 år på sin arm. Ett gangstergäng försöker råna honom men Will hjälper honom att fly. Den rika mannen berättar för Will att han är less på sitt liv och inte vill leva mer. Efter att Will har somnat så för mannen över all sin tid utom 5 minuter till Will sen tar han självmord. Will hinner inte stoppa honom. Och nu är han själv i knipa för det är livsfarligt att ha så mycket tid i gettot.
Will tar sig till New Greenwich som är den rikaste tidszonen. Folk ser att han inte är därifrån eftersom han gör allting så fort och ser stressad ut. Rika människor har gott om tid och gör allting i lugn takt. Will träffar en av dom rikaste männen och även hans förra arbetsgivare och spelar av honom tusen år på poker. Will träffar även hans dotter Sylvia (Amanda Seyfried) och dom blir kära osv osv.
Men eftersom Will egentligen inte ska ha så mycket tid som han har, jagas han av den tidens poliser som heter Timekeepers. Will tar Sylvia som gisslan och tar henne med till gettot. Där får hon känna hur det känns att bara ha lite tid varje dag. Och hon får se hur folk dör på gatan.
Dom bestämmer sig för att förstöra systemet och ta tid från dom rika och ge till dom fattiga. Som i Robin Hood. Dom är ständigt jagade av poliserna och ofta i knipa vad gäller tiden. Sylvias pappa har en miljon år undangömt någonstans så det är deras uppgift att hitta dom åren och ta dom ifrån honom.

Filmen är så jävla bra!!!! I LOVE IT!!! Jag hade kunnat ge mitt ena ben för att komma på en sån här story själv. Vem som än skrev den är ett geni! Tycker jag iallafall. Det är dock lite tur att vi inte har sån valuta i världen. Fatta att kunna se när man ska dö. Eller att leva för evigt om man är rik.
Jag rekommenderar filmen starkt till alla som vill se en riktigt bra film!

Den får 10 prinskorvar av 10.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar