Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

lördag 28 augusti 2010

Maxskolan steg 1

Hejsan hejsan!
Nu är jag äntligen hemkommen från min lilla utbildningstid i det stora Stockholm. Jag vet att jag har haft datorn med mig och det fanns internet men jag hade varken tid eller energi till att blogga på kvällarna. Det var för intensivt schema samtidigt som man skulle hinna lära känna alla härliga människor.
Det har varit en underbar upplevelse och jag önskar att alla kunde få gå exakt samma utbildning som jag har gått för det får en att växa fruktansvärt mycket som människa. Inte bara på jobbet, i livet!

Måndag

I måndags bar det av och det vart en tidig morgon för att hinna rasta lilla hunden och duscha och sånt innan tåget skulle gå. Nån dag innan hade jag fått instruktioner att möta upp de 2 andra uppsalaborna som också skulle till Maxskolan. Jag hade inte den blekaste aning om vilka det var men tänkte att man kanske känner igen nån på ansiktet när man väl står där.
Jimmy skjutsade mig till station och där i trappen kom en tjej fram till mig (Jag hade min Max-väska som vi fick i julklapp) och hälsade. Det var Matilda från city. Sen skulle vi möta upp en Fredrik från fyran också. Han kom tillslut och han såg döende ut för han hade tydligen jobbat natt och inte hunnit sova nått. Schyrre!
Vi åkte in till Sthlm och allt gick hur bra som helst tills vi hoppade av tunnelbanan vid Karlaplan och gick åt helt fel håll. Sist jag var där så åkte jag taxi så då hoppade man av precis utanför Garnisonen men nu skulle vi gå dit och ingen fatta nånting. Vi frågade oss fram och hittade tillslut dit. Och vi var inte sist. Phew!
Inne i Maxskolelokalen satt massa folk och viskade lågt till varandra och framför whiteboardtavlan satt Jonas och väntade på att alla skulle komma. Och när alla var på plats så började vi.
Först fick vi berätta lite om oss själva och vart vi kom ifrån och vart vi jobbade och lite sånt. Sen började Jonas föreläsa om ledarskap, FIRO och massa annat och vi satt som klistrade hela bunten. Vi fick några case att jobba med i grupp och då lärde vi känna varandra lite bättre.
Vi fick ett grupparbete som vi skulle jobba med under alla 3 utbildningsdagarna och som skulle redovisas inför hela gruppen sista dagen. Vi bildade grupperna själva och jag ryckte 3 personer som jag inte haft nån kontakt med eller pratat speciellt mycket med. Vi kallade oss The Awesome Group! Nä skojja bara!
Sen på kvällen skulle vi gå till hotellet. 15 minuter sa Jonas men med våran feta packning kändes det som det tog en timme. Hotellet hette Tapto och när vi kom dit insåg jag att jag hade bott där förut under en domarutbildning. Det var inget super hotell men vi hade det mysigt ändå.
Vi åt middag på hotellet och sen jobbade vi med grupparbetet tills alla näst intill somnat på stället.
Jag delade rum med en underbart skön tjej som hette Carro. (Caroline) Vi var svimfärdiga när vi la oss i sängarna men sen låg vi och pratade till klockan halv 2 på natten. Sjukt konstigt att man får sån energi från ingenstans mitt i allt. Det var skönt att sova nån timme iallafall.

Tisdag

Det var aningen kämpigt att ta sig upp imorse. Klockan 6 började våra klockor ringa och det var bara att pallra sig upp. Frukost på hotellet sen promenerade vi tillbaka till utbildningslokalen.
Idag hade vi brandövning och hjärt och lung räddning på schemat. En kille vid namn Daniel kom och föreläste med oss hela förmiddagen om bränder och hur man räddar sig själv och andra människor ur kniviga situationer. Vi satt alla som ljus och lyssnade och sen började man tänka på sin egen resturang och vad som absolut måste kollas upp eller åtgärdas.
Efter en stunds föreläsande inne så gick vi ut för att döda lite eld. Först skulle alla använda brandsläckare och spruta på en träningseld. Det klarade alla jättebra. Efter det skulle vi släcka en brinnande docka med en brandfilt. Det var lite läskigt för man kom så nära elden. Men det klarade alla också super bra.
Efter brandövningarna gick vi ner till utbildningslokalen igen och körde lite hjärt och lungräddning. Det var nog det nyttigaste jag gjort på länge. Innan den lektionen kunde inte jag ett smack om hur man gör hjärt och lungräddning eller hjälper en person som satt i halsen. Nu vet jag exakt hur jag ska reagera. Det borde vara en obligatorisk kurs på gymnasiet.
Vi fick iallafall träna på riktigt häftiga dockor som man blåste upp och sen tröck på och hånglade lite med. Och det var riktigt Schwettigt!
Så om det börjar brinna på resturangen eller om nån faller ihop och får hjärtstillestånd så vet jag hur jag ska agera. Eller nån annanstans i världen för övrigt. Och det kan jag tacka Daniel för. Underbar lärare! Riktigt duktig!
Sen var det lunch och jag hade än så länge inte fått några trevliga upplevelser på den resturangen. Men idag upptäckte jag att det är Samhall som står i köket.... enough said.
På eftermiddagen fortsatte föreläsningarna med Jonas. Sen på kvällen gick vi ut och åt middag på en resturang som hette Elverket. Riktigt fancy food. Det var gott och super trevligt att sitta och lära känna alla andra lite mer.
Klockan 11 somnade jag som en stock.

Onsdag

Idag fick vi en halvtimmes sovmorgon. Tjoho! Vi skulle dock checka ut och släpa våran packning till Garnisonen igen så man sov inte direkt en halvtimme längre. Min klocka ringde klockan 6 och då packade jag mina saker sen åt jag frukost och chillade en stund på rummet.
Efter våran sista promenad mellan hotellet och maxskolan så var det dags att redovisa våra FIRO grupparbeten. Vi fick 15 minuter på oss att förbereda oss och för min grupp vart det på håret att vi hann snacka igenom hur vi skulle göra.
Sen var det dags för redovisning. Alla grupper ställde sig framför övriga gruppen och läste upp sina tolkningar av FIRO teorin. Alla utom min grupp. Vi gjorde ett rollspel med massa humor i. (Om det är nån gammal estetiska klasskompis som läser detta så antar jag att ni himmlade med ögonen när ni läste det.)
Vi flummade lite och improviserade oss igenom våran redovisning och det gick riktigt bra. Vi fick jättebra feedback både från övriga gruppen och från Jonas och Ann. Det var super roligt.
Efter redovisningarna pratade vi lite om ledarskap och ekonomi med Ann som är RC på Lule City. Hon hade jätte mycket bra saker att bidra med som man inte tänkt på innan. Och hon förklarade hur man läser prognosen så nu är det frågetecknet borta. Det var superlärorikt och Ann var precis lika duktig på att utbilda som Jonas och Daniel.
Efter det så var det tyvärr avslutningsdags. Vi fick våra diplom sen var det dags att börja röra sig hemmåt. Det var båda skönt och tråkigt. Det kändes som vi varit där i flera veckor men ändå bara en dag. Det var väldigt intensivt och så mycket att ta in och ta med sig hem till sin egen resturang.
Resan hem gick snabbt och sen var man tillbaka i vardagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar