Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

tisdag 12 juni 2012

Biologi A


Idag börjar min Biologi A kurs och jag fick ta ett djupt andetag när jag såg hur mycket jag ska lära mig. Allt det här ska jag kunna innan 20 Juni.

  • hur jordbrukslandskapet förändrats under de senaste 100 åren och hur denna förändring påverkat landskapsbilden med dess flora och fauna
  • organisationsnivåerna i naturen från individen till samhället
  • det tidiga livet på jorden och hur det sedan utvecklats i olika riktningar
  • evolutionens mekanismer
  • studiet av arvsmassan och hur generna uttrycks i cellen
  • hur generna ärvs dels vid vanlig celldelning och dels vid reduktionsdelning samt mutationernas verkan.
  • sambandet mellan Mendellagarna och den biologiska mångfalden
  • hur genetiken kan användas i människans tjänst, i växtförädling och djurförädling
  • några gentekniska metoder för att föra in gener i DNA och flytta gener från organism till organism
  • HUGO-projektet vars syfte är att kartlägga våra gener
  • några genetiskt betingade sjukdomar och hur man med hjälp av genteknik kan ställa rätt diagnos
  • hur djuren genom lämpligt beteende och andra ändamålsenliga levnadssätt får fortplanta sig och föra sina arvsanlag vidare till nästa generationer
  • populationsgenetik, om populationers storlek och de faktorer som bestämmer storleken på en population
  • självreglering av populationsstorleken och kort- och långsiktiga populationsförändringar
  • begreppen ekologisk succession och ekologisk nisch
  • populationsdynamik hos några vanliga svenska djurarter

  • Tur jag har Frida som biologilärare!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar