Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

tisdag 9 november 2010

Snö "storm"

Jaha då var det dags igen. Norrlänningarna jublar och drar fram snöskotern och söderlänningarna får panik och drar till Thailand eller kör ihjäl sig. Jag diggar att nyheterna och dagstidningarna här nere aldrig skriver "Det kommer snöa imorgon" nej dom kan bara skriva snöstorm och snökaos. Men gott folk bara för att det snöar behöver det inte bli storm eller kaos. Och ingen behöver köra i diket om ni kör försiktigt. Jag är inte bra på att ratta i vintern bara för att jag kan köra i snö. Jag kör försiktigt. Man måste inte ligga i 120 km/h på E4an bara för att det står det. Du kan köra i 70 km/h om du är osäker på väglaget. Men det fattar inte söderlänningar. Inte alla iallafall. Och dom som inte fattar det är dom som hamnar i diket.
Mitt tips är alltså att köra försiktigt. Speciellt när vägen svänger och i rondeller. Kör som mormor.
Var försiktiga när ni cyklar och går också. Vi som jobbar på Max klarar vintern galant eftersom vi jobbar på halt golv hela dagarna. Det här blir en barnlek.
Nåja ta det lugnt i vinter. Slå inte ihjäl er.

6 kommentarer:

  1. Men Elin, du måste tänka på att det är olika faktorer som spelar in. I Norrland är klimatet torrare och det blir inte lika halt som här nere. Här blir det is direkt och därför är det farligt när det snöar och blåser. Hamnar man på en isfläck så tappar man kontroll över bilen oavsett hur sakta du kör och blåser det ordentligt så kan du faktiskt glida av vägen tack vare vinden.
    Det är inte bara folk dumhet som gör att många hamnar i diket.
    Skulle även vilja hävda att många norrlänningar som inte är vana att köra här nere är mycket farligare än om vi här nere körde i Norrland.

    SvaraRadera
  2. Nope Emma...vad du än säger så suger söderlänningar på att köra i vinterklimat. Vi norrlänningar hade ägt söderfolket även på deras hemmaplan. But we sure know how to handle snow.

    SvaraRadera
  3. Er snö, ja. Men när en norrlänning som är van vid vanlig, torr snö i minus 40 grader, kommer ned hit och får uppleva blixthalka och allt annat, då går det illa.

    SvaraRadera
  4. Tror du inte det finns blixthalka i norra sverige? Våran vår är pain in the ass när det är noll eller nån plussgrad och sen fryser allt på natten igen. Tänk dig vårat jobb golv med 1 centimeter olja. Det är en norrländsk vår.

    SvaraRadera
  5. Och en söderländsk vinter.

    SvaraRadera