Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

måndag 30 juli 2012

Ett ogräs i en rosenträdgård.

Jag hittade en novell som jag skrev för ett år sen som jag tänkte dela med mig av.
Den heter: Ett ogräs i en rosenträdgård och utspelar sig på en Max restaurang.

Jag ökade takten när jag kände regndropparna på mina armar. Det hade regnat till och från hela dagen och jag hade hoppats att det skulle vara uppehåll medans jag var ute. När jag såg restaurangen ökade jag lite till. Magen skrek efter mat.
När jag kom in i restaurangen så hörde jag några bekanta röster. Jag tittade upp från golvet, som annars var det min blick ofta var fäst vid, och såg fyra tjejer från skolan. Men det var inte vilka fyra tjejer som helst utan dom populäraste tjejerna i skolan, så klart. Jag frös fast precis vid ingången och försökte komma på vad jag skulle göra. Jag ville inte att dom skulle se mig. Det skulle bli så pinsamt. Men jag hade sagt till mamma att jag skulle gå och köpa mat på Max så jag kan ju inte springa hem igen. Jag kanske kan gömma mig utanför tills dom går?
Jag hoppade till när en mörk, djup röst hördes bakom mig. 
- Ursäkta! Du blockerar ingången!
Det var en lång man med grått hår som stod bakom mig och såg sur ut. Jag flyttade på mig utan att säga något och han stampade förbi mig. Jag tittade upp och såg att tjejerna hade tittat åt mitt håll. Alla på restaurangen tittade åt mitt håll för mannen hade pratat så högt. Jag ville inget annat än att gräva ner mig. Det här var så pinsamt. 
Men nu måste jag ju gå och beställa. Annars skulle dom undra varför jag gått hit utan att köpa något. Jag tog ett djupt andetag och ställde mig sist i kön. Det var bara den gråhårige mannen mellan mig och tjejerna från skolan. 
När det var deras tur att beställa så pratade dom högt och glatt med tjejen bakom beställningsdisken. Dom ändrade sig flera gånger, ställde många frågor och var ganska svammliga. Men tjejen som tog deras beställning verkade inte bry sig i det. Hon lyssnade på deras beställning med ett mjukt leende och hälsade dom välkommna när dom äntligen var klara. Dom gick vidare mot kassorna och pratade fortfarande glatt med varandra. 
Den gråhårige mannen beställde sin mat och gick vidare. Nu var det alltså min tur. Jag försökte harkla mig lite diskret för att jag inte skulle låta konstigt. Tjejen som tagit dom andras beställningar var inte där men hon kom igen efter några sekunder. Hon vände sig precis mot mig då någon ropade på henne så hon sprang iväg igen. Jag började bli nervös. Jag ville bara få det här gjort så jag kunde gå hem. Jag försökte harkla mig igen och precis då kom hon tillbaka. 
- Hejsan, vad vill du ha? frågade hon och tittade på mig. Jag beställde alltid samma sak för att underlätta det hela. 
- Original, svarade jag och tittade ner. 
- Det fixar jag! Välkommen! sa tjejen i beställningen. Jag svarade inte utan tittade ner i golvet och gick vidare. Tjejerna stod precis vid kassan och skulle betala för sin mat. Dom var lika omständiga där som när dom beställde. Pratade högt, skrattade och fnissade. Kassörskan verkade inte heller ha något emot det. 
När dom var klara så ställde dom sig och lutade mot en vägg som var bakom dom. Två av dom gick iväg till toaletten, tillsammans. Jag stod en bit ifrån den gråhårige mannen och väntade på min tur. Jag sneglade lite på dom två tjejerna som var kvar. Den ena hade långt brunt tjockt hår som hon drog fingrarna igenom gång på gång. Mitt hår har sett likadant ut sen jag var liten. Axellångt och aldrig färgat.
Den ena tjejen vände sig mot mig. Våra blickar möttes i en sekund sen kastade jag ner blicken i golvet och vred mig lite bortåt. Gud så pinsam jag är. Står här och stirrar på dom. Jag tittade ner på mina skor. Jag hade svarta Converse som mamma köpt i Thailand. Hon sa att dom var inne. Den ena tjejen hade röda Converse på sig. Och hon med det långa bruna håret hade en ljus liten jeansjacka på sig. Jag hade också en jeansjacka på mig. Den var dock inte så lik hennes. Vi hade samma kläder ändå var jag inte en av dom.
- Hallå?! hörde jag från kassan. Tjejerna från skolan fnissade där dom stod. Det var min tur och jag hade inte märkt det. Jag kände hur det började hetta i ansiktet när jag tog några steg fram till kassan. Tjejerna var nu precis bakom mig och dom fnissade fortfarande. Jag skämdes ihjäl.
- Vad har du beställt? frågade kassörskan och log lite.
- Original, sa jag snabbt utan att titta på henne. Jag tittade på själva kassan istället.
- Burgare eller mål? frågade hon.
- Mål, svarade jag.
- Okej. Ska du äta här eller ta...
- Ta med, svarade jag eller snarare utbrast. Det här blev bara värre och värre. Jag avbröt mitt i frågan. Jag tittade snabbt på kassörskan som stod med höjda ögonbryn och knappade på kassan.
- Vilken dricka? frågade hon.
- Cola.
Dom två tjejerna som varit på toa var nu tillbaka. Det visste jag utan att vända mig om då jag hörde deras skratt. Skrattade dom åt mig? Åt min beställning? Skulle jag ha tagit Cola Light?
- 59 kronor blir det, sa kassörskan och jag tog upp pengarna i fickan som mamma gav mig. Jag höll fram dom till kassörskan utan att säga nått. Hon knappade in det i kassan och gav tillbaka min växel. Jag satte snabbt ner pengarna i fickan och gick förbi tjejerna, blicken fäst i golvet. Jag gick och satte mig på en stol vid ett bord bakom dom. Det kändes lite bättre än att stå mitt framför och bli uttittad.
Dom fick deras mat och gick och satte sig en bit ifrån där jag satt. Min mat kom strax efter deras. Jag reste mig och tog emot påsen och drickan. Äntligen fick jag fly härifrån. Min hunger hade omvandlats till illamående under den korta tiden jag varit här. Men det pinsamma slutade inte där. När jag vände mig om från kassan för att gå mot utgången råkade jag sparka till en av stolarna. Den lät högt när benen drogs över golvet. Jag kände hur ansiktet började hetta värre än någonsin. Med snabba steg gick jag ut ur restaurangen. Jag skämdes. Allt var en enda mardröm. Jag hann precis in genom dörren hemma när tårarna började rinna. Jag ignorerade mammas röst och gick in på mitt rum. Jag slängde maten i papperskorgen och la mig på sängen och grät.
Jag kände mig som ett ogräs. Ett ogräs i en rosenträdgård.

Den här historien inspirerades av ett gäng tjejer som var inne i restaurangen en kväll förra året och en ensam tjej som kom efter dom. Det som händer i min novell är långt ifrån vad som hände den kvällen men den här historien växte fram när jag såg dom alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar