Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

tisdag 19 mars 2013

Agility


Igår var det äntligen dags igen. Agility i Bälinge ridhus! Igår var näst sista gången på kursen och det känns väldigt sorgligt för det är ju nu det börjar gå riktigt bra. Naima börjar fatta och är taggad till tusen när vi åker dit och jag börjar fatta hur jag ska bete mig för att hon ska klara alla hinder. Dessutom är det så sjukt roligt!

Igår provade vi 3 nya hinder.
Först skulle vi hoppa genom däcket och jag är ju som jag är när det är ett nytt hinder. Hemma har Naima varit lite känslig för vissa ljud och när saker rör på sig, och det tror jag är pga att det är så satans trångt här hemma nu när vi renoverar. Man kan inte gå från ett rum till ett annat utan att välta minst 4 saker.
Åter till däcket. Hon luktade lite på den och lutade sig lite på den men sen efter några sekunder så sa det bara tjoff så hoppade hon igenom. Jag blev förvånad att det gick så fort. Hon hoppade däcket flera gånger och var jätte duktig!

Efter däcket skulle vi hoppa en kombination som såg ut så här:


[godis]               I                    I                       I                      [start]

    <----------------------------------- matte="" p="">
Då skulle hunden sitta och stanna där det står start sen skulle jag gå till där det står matte. Naima har ju inte tränat så mycket lydnad så jag bad till gudarna att hon skulle sitta still en liten stund. Men tro det eller ej när jag gick iväg så satt hon helt stilla och när jag sa "kör" så hoppade hon alla hinder som en liten pärla. Den här övningen var extra rolig när jag var super förkyld och inte kunde andas. Man ska springa rätt fort och varje gång vi kom fram till Frida och belöningen så höll jag på dö. Hon försökte vara lite smart och springa runt några hinder men i slutet så klarade hon alla tre.

Efter det var det en annan hoppkombination och sen kom ännu ett nytt hinder. Platta tunneln. Jag ställer åter igen in mig på "det här går aldrig" men min hund överraskar igen. Det här hindret var nog svårast eftersom hon inte gillar när det är trångt och i platta tunneln är det så trångt som det kan bli. Men vi lät henne gå igenom några gånger medans jag höll upp den och det gick bra. Lite försiktig men jag klandrar henne inte. Jag är glad att hon gick igenom alls.

Efter platten tränade vi bakombyten och det ska vi träna mer på hemma.
Sen var det dags för gungan. Ni kan ju gissa hur jag kände mig inför den. Ni som gissade på "som om jag skulle skita ner mig" gissade rätt.
På gungan fick hundarna först gå upp och så lyfte man lite i den medans man matade med massa gott. Sen fick dom springa upp hela vägen och få godis sen lyfte vi ner dom. Och sist fick dom springa upp och så lät vi dom sakta åka ner medans dom fick massa godis. Det märktes på Naima att det var lite läskigt men det var mer spännande att äta grillad kyckling så hon stod kvar på gungan. Duktig tjej!

Det var typ vad vi gjorde igår.
Och jag kom just på att ingen kommer orka läsa hela det här inlägget.
Hihihihi men jag är så stolt över min hund!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar