Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

torsdag 20 maj 2010

Prince of Persia


Igår var jag och Jimmy på bio och såg filmen Prince of Persia på Spegeln. Det var ett tag sen vi såg nån film på Spegeln. Denna dag var ungefär halva salongen full och det var snuskigt varmt där inne. Air condition? Hallå! Det luktade (citerar Jimmy) Svett och Kön! Haha. Innan filmen tog vi en fika med Marc och hans ljuvliga dotter Tindra. Det var mysigt och helt perfekt ute.

Filmen är iallafall baserad på ett tv-spel med samma namn. Jag har sett min lillebror spela det några gånger och jag tyckte det såg så svårt ut för man skulle hoppa hit och dit på väggarna osv. Jag kom ihåg den bilden till när vi skulle se filmen och det första som händer är att en liten pojke springer runt och hoppar på väggarna och taken. Tänka sig!
Prinsen, som spelas av Jake Gyllenhaal, heter Dastan och adopteras av kungen när han är typ 8 år gammal och blir en del av kungafamiljen. Han har två äldre bröder som har "rätt blod rinnande i sina ådror" så dom står på tur till kungatronen. Men det gör inte prins perskan nånting för han vill springa runt och hoppa på väggarna som han gjorde när han var liten.
En dag bestämmer sig den äldste brodern för att invadera en helig stad och leta efter vapen som dom ev kan ha sålt till fienden. Dom samlar ihop sin armé och springer dit och börjar banka på dörrarna. Tillslut kommer dom in och tar den ofattbart vackra prinsessan Tamina till fånga och tvingar henne att bli fru nummer gud-vet-vad till äldsta brodern. Kungen blir dock väldigt arg när dom kommer hem för han visste inte om att dom ens åkt nånstans och han tyckte att attacken var väldigt onödig. Men han är ju bara en gammal spoling så ingen bryr sig mer i det.
Innan dom träffar kungen så får Dastan en helig tygbit av sin äldre bror som han ska ge kungen som en gåva. Dastan tackar och springer med den till kungen som tar på sig den. Efter ca 5 minuter börjar kungen fräta sönder pga tygbiten och då tycker alla att Dastan hade mördat honom. Men så var det ju inte. Dastan flyr från staden och råkar få den ofattbart vackra prinsessan Tamina efter sig. Så dom flyr tillsammans. Med sig får han en tjusig dolk som den ofattbart vackra prinsessan Tamina gärna vill ha.
Dolken visar sig vara magisk. Man häller i lite magisk sand i den och trycker på en knapp så spolas tiden tillbaka. En sån skulle man ha! Dastan upptäcker det och prinsessan upptäcker att han har upptäckt det och sen försöker hon sno dolken från honom på alla sätt och vis. Men han lyckas alltid få tillbaka den.
Dom springer iväg till en annan stad där kungen ska begravas och på vägen försöker dom luska ut vem som verkligen dödade kungen. Först tror dom att det är den äldsta brodern som gav tygbiten till Dastan men senare kommer dom på att det var inte han. *Trummor* Det var.....EN ANNAN I SLÄKTEN! Mohahaha!
Resten av filmen består av massa folk som springer runt och skriker och slåss om dolken och den hamnar korta stunder i allas händer. Under denna stridiga tid hinner den ofattbart vackra prinsessan Tamina och Dastan bli kära i varandra. Så klart. Och allting slutar med att alla utom Dastan dör men sen slutar historien där den började. Mmmm klurigt.

Det är en bra film och väldigt underhållande. Tycker alla ska se den! Det märks att den kommer komma i 3D också för det var flera scener som var uppbyggda efter en 3D version. Jimmy tyckte också att den var bra trots att salongen luktade mumma.

4 kommentarer:

  1. Alltså, när du skriver en recension så ska du inet skriva exakt vad som händer i den, speciellt inte avslöja slutet. Varför uppmuntra folk till att se en film de ändå vet hur den slutar? Dessutom, om du nu vill avslöja hela handlingen så skriv innan inlägget börjar att du avslöjar handlingen, spoiler alert eller vad som helst så att man slipper bli besviken.

    SvaraRadera
  2. Jag avslöjade inte allt :P du vet inte vem som dödade kungen t.ex! ^^

    SvaraRadera
  3. Nej, men att avslöja att folk dör och grejer, det är precis som att berätta att Neo dör i sista Matrixfilmen och sedan rekommendera den.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte sett Matrix. Men jag förstår vad du menar Emma. Jag kanske sa lite för mycket.

    SvaraRadera