Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

fredag 4 februari 2011

Brukshunden

Igår fick jag min nya Brukshunden tidning och jag blev så glad när jag såg en collie på framsidan. Det fanns tydligen ett repotage om collien och även ett repotage om Cesar Millan. Gud vilken bra tidning tänkte jag och sen började jag läsa. Nu är jag så jävla förbannad.
Det första jag läste var artikeln om collien så klart och jag tappade räkningen på hur många gånger kärringen som skrivit den klankade ner på många uppfödare i landet och predikade om hur vi ska värna om rasen och inte avla på vissa individer. Ja collieklubben jag som tycker det är roligt med bruks och lydnad vill ha typ en sån hund som ni strävar efter men alla vill inte det. Många bryr sig inte om deras hund är skotträdd och blir lite nervös när det är nyårsafton eller om den hoppar till när nånting smäller eller vad som helst. Det finns flera hundra raser som har hundar som kan bli mer nervösa än många collies och inte fan bryr dom sig i det. Jag har t.ex träffat en Flat coated retriver som är livrädd för smällare vilket inte är så bra om man har en jakthund men inte fan blir det nått ramaskri i retriverklubben då inte. Nej nej då blev den valpen sån och det är sånt som händer.
Om ni tycker att vi inte ska avla på hundar som visar lite nervositet nä då kanske vi inte ska avla på människor som har cancer i familjen eller astma eller allergi för det kan ju föras vidare.
Jag tycker att det är upp till valpköparen att bestämma vilken typ av hund man vill ha beroende på vad man ska göra med den och därefter söka efter dom perfekta föräldrarna.
Nog om det.

Andra artikeln jag läste var den om Cesar Millan och jag har verkligen fått nog.
LÅT HONOM VARA IFRED ERA AVUNDSJUKA JÄVLA KÄRRINGAR!
Ursäkta språket men va fan håller ni på med? Han har inte blivit framgångsrik tack vare nånting annat än hans fantastiska kunskaper om hundar.
För det första så vill jag att någon ger mig bevis på att han har använt elhalsband på hundar innan jag tror på det. Kärringen skrev att det har visats i hans program men jag har alla 4 säsonger hemma och har tittat på alla avsnitt och jag kan inte komma ihåg något elhalsband. Ni snackar alltså BULLSHIT! Kärringar.
Ni är bara avundsjuka för att hans träningsmetoder är hundpsykologi medans ni försöker lära hundarna alfabetet och klockan och olika jävla ljud och läten. Han tränar dom på ett sätt som är naturligt för dom. Ni försöker göra en människa av era hundar.

Jag blev så förbannad när jag gjorde mentaltest på Charlie i höstas. Det var första gången jag var med på ett sånt och jag var väldigt förväntansfull men för varje moment som gick så blev jag pissförbannad!
Jag skulle stundtals aldrig prata med honom och sen skulle jag berömma honom trots att han var orolig och nervös. Vad händer då? Jag betér mig konstigt eftersom jag inte säger nått när han är osäker. Då blir han mer osäker. Och om jag klappar om honom när han är rädd så säger jag: "Det är okej att vara rädd" när jag borde säga "sluta fjanta dig det är inget farligt"
Ni sabbar ju hundarna dom blir inte bra av era fjanterier. Det är inte barn som man kan prata och förklara för. Det är hundar! Djur! Inte människor!
GAAAAH!!!!!!
När jag blir super berömd ska jag predika om både hur man behandlar hundar och hästar. Hästmänniskor i Sverige är också så jävla pantade så det finns inte. Låt dom vara det dom är. Ett djur!

Jahapp nu känner jag mig ganska ilsken. Med all rätt.
12 Maj ska jag få se Cesar Millan Live och jag kommer ta till mig ALLT han säger för han har verkligen rätt i allt. Sen ska jag klubba ner alla som inte lyssnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar