Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

lördag 12 februari 2011

Morning

Jag har gjort nånting mysko med armen när jag sovit. Känns typ som någon har slagit mig jätte hårt precis ovanför handleden. Jag är jätte öm. Men det går nog över.
Ska iväg och jobba om en och en halv timme. Woopa Loo! Ska försöka skynda mig hem sen så jag inte missar alltför mycket av melodifestivalen.

Jag fick nya Hundsport tidningen för nån dag sedan och jag bläddrade igenom den nu nyss. Jag skäms över att vara svensk när jag läser våra hundtidningar. Svenskar är så jävla dumma i huvet. Det fanns en artikel när en dumskalle tyckte att man ska belöna sin hund när den gör rätt istället för att bestraffa sin hund när den gör fel. Det kommer ju vara super lätt. Om min hund börjar morra åt en annan så står jag och väntar tills den slutar sen ger jag den beröm? Eller om den tuggar på en sko ska jag vänta tills den slutat tugga sen berömma den för att den slutade?
Jag blir så trött på att svenska hundfolket vill uppfostra och träna sina hundar som om dom vore barn. Dom flesta är mer barnsliga med sina hundar än med sina riktiga barn och det är pinsamt.
Jag har alltid och kommer alltid predika om att man ska gå tillbaka till hur dom betér sig naturligt och sträva efter samma språk och betéende!
I en vild hundflock så får dom bara tillsägelser inget jävla beröm. Ofta ledaren går fram till en av dom yngre och slickar lite på den för att den gjorde nått bra.
Genom att hålla på och berömma hundarna hela tiden så får man stressade och fladdriga hundar. Det är inte så att jag aldrig berömmer min hund men han har ett jobb att utföra och det behöver han inte ha beröm för. Han kan få beröm när vi är klara men jag orkar inte springa runt och prata med honom som om jag svalt en pipleksak hela tiden, som många hundmänniskor gör i Sverige.
Fan ni skulle se min hund. Han må vara väldigt mesig men utöver det så är han 100% perfekt. Jag har sån pli på den här hunden och han vet precis vad som gäller utan att jag måste dalta med honom och följa nå jäkla träningsmetoder. Jag har gjort som Cesar har sagt och jag har en perfekt hund. Han har varit perfekt sen jag fick honom till skillnad från många andra som fortfarande jobbar med sina hundar.

Aja nu ska jag inte skriva mer om det.
Borde fan göra en hundblogg och trycka ner alla dumma hundmänniskor i Sverige.
Och i hela världen!
CESAR MILLAN YOU ARE AMAZING!!!!! I love your work! You are my god!
Tror ni han läser det? =)

7 kommentarer:

  1. Jag har en kompis som kör den metoden som tidningen skrev om, men det handlar inte om att stå tyst när hunden biter ihjäl någon utan att om du tex vill lära hunden att sitta när du säger "sitt" så skäller du inte på den för att den gör fel utan försöker om och om igen tills den förstår och DÅ får den beröm. Så du har nog missförstått artikeln något.

    SvaraRadera
  2. SV: Det är alltid fel att köra för fort. Det finns aldrig någon anledning att göra det. Så fort jag hör om någon som kört lite för fort och kör in i ett träd så tycker jag att det fan är rätt åt dem och att världen är mycket bättre utan den personen.
    Man ska inte köra fort bara för att bilen klarar av det eller för att man har exeptionellt snabba reflexer, utan efter hastighetsbestämmelserna.

    SvaraRadera
  3. Jag vet vad metoden handlar om och det är idiotiskt och onaturligt. Hundar som får för mycket beröm blir nerviga.
    Sen är det stor skillnad på att lära hunden ett nytt trick eller nånting den redan kan. Charlie kan sitt så om det tar en kvart för honom att sätta sig så blir jag irriterad. Precis som ledaren i en hundflock hade blivit. En flockledare ska inte behöva be flera gånger.

    SvaraRadera
  4. Hennes hundar är jätteglada och lydiga så det finns ju flera sätt att uppfostra en hund :)

    SvaraRadera
  5. Dom ska inte vara jätteglada...dom ska vara lugna.
    Jag tycker man ska använda hundpsykologi på hundar bara. Vet inte exakt hur din kompis gör.

    SvaraRadera
  6. Jomen alltså, de springer ju inte runt som illvettingare eller så, utan det märks att de njuter av livet liksom. De morrar aldrig, är vänliga mot folk och jättelydiga. Säger hon "fot" så går de exakt bredvid henne som om det var en osynlig vägg framför och bakom som hindrade dem från att göra annat. Enda gången jag sett hennes ena hund olydig var när den var en liten pluttvalp och skulle skydda henne från ett hemskt monster - en tjej i rullstol. Hunden skällde och morrade och hade sig. Oj oj oj vad min kompis skämdes :P Men det är som sagt enda gången och då hade hon inte haft den länge alls.

    SvaraRadera
  7. Som sagt...noll koll på hur hon gör.
    Alla får göra så som det funkar för dom men som jag gör är RÄTT!!! ^^

    SvaraRadera