Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

fredag 11 februari 2011

King's Speech


I måndags gick jag på bio med några brudar från jobbet. Det blev ett riktigt spontan bio besök för min del som inte planerat nånting speciellt den kvällen men blev medbjuden medans jag var på jobbet. Jag och Frida sprang in till stan efter jobbet och mötte upp Jennifer, Jennifer och Stina på stan. Sen gick vi och såg King's Speech på filmstaden.

Handling:

Efter att kung Georg V dött och kung Edvard VIII abdikerat står prins Albert på tur att ta över den engelska tronen som kung Georg VI. Den nye kungen har dock ett stort problem, han lider av svår stamning och drar sig för offentliga framträdanden. Men med ett nytt världskrig som hotar att bryta ut behöver England en stark och tydlig ledare mer än någonsin.
När läkare misslyckas med att hjälpa kungen kontaktar hans hustru, den blivande drottningmodern Elizabeth, den excentriske logopeden Lionel Logue som en sista utväg. Kungen vägrar först att gå med på de okonventionella metoderna men Lionels uppriktighet och värme överraskar honom. För första gången vågar kungen öppna sig och en ovanlig och nära vänskap tar sin början. Alla har dock inte låtit sig övertygas av Lionel och allt ställs på sin spets när kungen måste göra sitt livs framträdande för att ingjuta mod i nationen.
The King’s Speech bygger på den sanna historien om Englands kung Georg VI och hans kamp för att finna den röst folket så väl behövde höra.
Colin Firth belönades med en Golden Globe 2011 i kategorin "Bästa manliga huvudroll - drama" för sin rollprestation som Georg VI.

Det är en riktigt bra film och väldigt rörande och jag måste säga att Colin Firth gör rollen fruktansvärt bra. Man blir väldigt tagen när man ser den. Jag hoppas att han får en Oscar för den här rollen. Det är han helt klart värd.
Jag älskar att se historiska filmer på bio. Jag har alltid tyckt om filmer som handlar om kungar, drottningar, erövrare och olika typer av härskare eller historiska människor. Den här är inget undantag.
Väldigt sevärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar