Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

lördag 12 december 2009

Stora Stockholm 2009

Idag bar det av till Stockholm, Älvsjön. Jag har längtat så himla mycket efter den här dagen och jag blev inte besviken. Klockan 05.00 ringde min klocka och jag flög upp ur sängen. Väckte Jimmy en timme senare och vi packade ihop vårat grejs och åkte mot Sävja. Där mötte vi upp Mikaela och Cecilia som höll på böka in deras hundar i bilen. Sedan åkte vi in mot sthlm och plockade upp Mickis mamma och Catta på vägen.
När vi kom till Älvsjömässan var det ett smått trafik-kaos runt om parkeringen. Vi hade tur och hittade platser brevid varandra. Det var en liten promenad till utställningsområdet och skit kallt ute.
När vi kom dit gick vi genom veterinärkontrollen och där skulle man ta upp hunden på ett litet bord med en ramp. Charlie vågade så klart inte gå upp på den så jag fick lyfta honom. Sen när han skulle ner så slängde han sig och landa med en stor duns brevid bordet. Smidigt.
Det var en del tid kvar innan Charlie skulle in i ringen så vi packade upp våran lilla camping och lät hundarna vila i sina burar en stund.
Det skulle ställas ca 3000 hundar idag. 2500 imorgon. Tro mig det hördes. Det var ett konstant skällande och muller i hallarna hela dagen. Man blev helt kortsluten i skallen. Det var en hund som gick in samtidigt som oss som skällde så jävla högt att jag var nära att strypa den. En australisk fåraherde. Jävla skithund.
När det började närma sig vår tur i ringen så tog vi ut lille Sholi och borstade honom och torkade tassarna. Han blev skitsnygg. Sen försökte jag springa lite med honom men han var inte så sugen på att röra sig alls. Han ville heller inte ta upp öronen och se söt ut när jag bad honom. Dumma hund!
Klassen före oss var korthårig collie. Fula hundar! Sen var det jag och 3 eller 4 till som hade hundar i Collie, Långhårig Junior Hane klassen. Jag och Sholi var först av alla.
Det första vi gjorde var att alla sprang runt i en cirkel. Woop Woop! Sen skulle varje hund bedömas för sig. Domaren kom först och klämde lite på Charlie och kollade hans tänder och sånt. Sen fick vi springa lite och sen ställer man upp dom framför domaren medans hon viskar hemlisar till sin skrivare. Så går det till.
Idag fick vi en tvåa som bedömning och fick tyvär inte gå vidare och tävla om större priser. Domaren sa: Du har en väldigt vacker hund men han är väldigt ihopkrypen och blir lite kohasig så tyvär blir det bara en tvåa idag. Men med lite miljöträning tror jag du kommer vinna mycket med den hunden.
Jag vart helt överlycklig när jag gick ut ur ringen. Även om vi inte gått vidare så hade hon inte hittat nått fel på Charlie förutom att jag fick släpa honom runt i ringen. Sånt kan man öva på men många andra hundar måste ha en skönhetsoperation för att kunna vinna. Så nu ska vi miljöträna som bara fan!
Kira (Charlies syster) och Chessie (Micki Mammas blåa tik) fick också tvåor pga för korta bröstkorgar. Sally (Mickis tik) fick en etta i bedömning och kom tvåa i gruppen med hederspris.
Jag fick en blå liten rosett ^^ hihi!
Det var en jätte rolig dag och jag är mycket nöjd även om vi inte blev Best in Show som vi siktade på men det får vi ta nästa gång!

1 kommentar: