Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

söndag 6 december 2009

Western Ridning

Kollade precis min FB och såg en video som en kompis lagt upp där dom "lär en häst piaff." Det var en skämt video där dom hade en morot på en pinne som fick hästen att gå i piaff. När jag såg den blev jag först irriterad för jag hatar dressyr och jag tycker så sjukt synd om dom stackars hästarna. Det är inte lite plågsamt att vara dressyrhäst ska ni veta. Men det orkar vi inte skriva om nu. Efter jag sett det klippet gick jag in på youtube och kollade på ett klipp med min favorit ryttarinna Stacy Westfall. Hon är fantastiskt duktig på att rida in hästar. Och hon rider inte nån jävla fjoll-dressyr på sina hästar. Hon är en riktig Cow Girl. Hon rider alltså western ridning. Samma som det jag försöker lära mig. Och det är helt underbart. Jag kommer aldrig någonsin hålla på med nått annat än western ridning.
Iallafall hittade jag ett klipp från en tävling som Stacy var med i. Tänkte lägga upp det. Både så folk som inte håller på med hästar förstår ungefär vad jag pratar om OCH så att alla jävla dressyr idioter ser hur man rider en häst på riktigt.
En sak ni ska lägga märke till är att Stacy inte har något träns på sin häst i det här klippet. Hon har ingen som helst kontakt med hästens mun. Hon styr med benen och med vikten och med små ord/ljud som endast hästen hör.
Trots att hon inte har träns och tyglar (det viktigaste redskapet för en dressyrryttare) så kan hon få sin häst att göra fantastiska saker.
Perfekt spinn, perfekta ökningar, perfekta volter, perfekta galoppombyten, perfekta stopp...ALLT ÄR PERFEKT.
Kolla in videon och njut av Western Ridning på hög nivå.




ÅÅÅÅHHHH Jag bara ryser i hela kroppen när jag ser det här. I love it I love it I love it!!! Tack Fifi, Louise, Gillis, Erik alla på Gilo som fick mig att lägga ner dressyr och trav för evigt. Ni har räddat åtminstone dom hästar jag är i kontakt med.
Nåja....medans vi ändå håller på kan jag lägga upp ett klipp på en typisk dressyr tävling. Nån fjolla vid namn Anky rider på sin stackars häst i nån fjollig världscup i djurplågeri.
Försök se skillnaden på Stacy (western, första klippet, underbart) och Anky (Dressyr, andra klippet, djurplågeri) när dom rider sina hästar. Anky måste så klart ha träns med säkert 2 bett på sin häst och nån kedja som skaver. Hon håller ständig kontakt med hästens mun och jag tror ni håller med mig om att hennes häst knappast ser avslappnad ut. Sen så är rörelserna så långt ifrån naturliga som det bara kan bli i dressyren. Jag blir förbannad när jag ser det klippet. Jag vill rädda hennes häst.
Kolla på båda klippen och snälla snälla.... välj western riding!

4 kommentarer:

  1. Jaadu, Elin... Jag vet inte hur hästarna i Norrland är, men varje gång jag åker förbi en hage här i mellansverige så går hästarna så där som i det andra klippet. Menar du att det är onaturligt? :O

    SvaraRadera
  2. Hahaha eller hur :P Dom älskar ju att tävla så självklart springer dom runt och gör piaffer och fjant i hagen.

    SvaraRadera
  3. Usch, brittisk bitch på sadeln. haha! :P
    Yeah, but she does have the best music...:P

    SvaraRadera
  4. Mmmm tror hon ja.... jag ska tävla i dressyr med min blivande western häst och rida utan sadel och träns till bästaste musiken!

    SvaraRadera