Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

söndag 16 januari 2011

Kycklinggryta

Som så många vet så är jag ganska dålig på att laga mat. Jag kan inte så många rätter och när jag försöker mig på något avancerat så misslyckas jag i princip alltid. Ett av mina nyårslöften var att jag skulle lära mig laga mat! Och det har jag hållt.
I fredags satt jag och kikade efter ett lätt recept på en kycklinggryta. Jimmy har Bonniers stora kokbok som jag ofta kollar i men kycklinggrytorna i den verkade inte så aptitretande så jag tänkte kolla online. Då hittade jag en sjukt bra hemsida.

Koka Ihop

Där kan man bli medlem gratis och ta del av varandras favorit recept och lägga upp sina egna. Sen kan man kommentera och betygsätta andras recept. Riktigt bra sida och jätte roligt. Det finns massa recept på allt möjligt. Såser, grytor, efterrätter! you name it!
Jag hittade iallafall ett recept som hetter Krämig Kycklinggryta och det verkade ju som klippt och skuret för mig. Det fanns dock ingen ingredienslista bara hur man gör så jag kände mig lite tafatt när jag skulle shoppa. Jag hade kycklingfilé hemma men resten visste jag inte hur mycket jag skulle köpa så jag fuckade ur så klart och köpte alldeles för mycket. Men det löste sig sen när jag började röra ihop min gryta.
Så här gjorde iallafall jag:

Ingredienser:  2-3 portioner
Kycklingfilé - Jag hade fryst hemma. Se till att den är tinad innan du börjar laga maten.
Röd paprika
1 burk Creme Fraiche chili och parika smak.
1 förpackning Philadelphia ost
salt och peppar.
(enligt originalreceptet skulle man ha äcklig lök i också men inte jag)

Jag började med att dela kycklingen i lagomt stora grytbitar.
Sen slängde jag i dom i en panna, som ska rymma hela grytan när den är färdig, och stekte dom.
Salt och peppar på och sen skar jag paprikan i lagomt stora bitar och lät den stekas en stund med kycklingen.
Se till att kycklingen är genomstekt.
Sen i med creme fraichen och låt den koka upp på låg värme under omrörning.
Sen satte jag i en klick philadelphiaost (jag tog typ en fjärdedel av förpackningen) och rör om tills den har blandat sig med resten.
Servera grytan med ris och färska grönsaker.

OH MY GOD den var så jävla god! Den här ska jag ha på mitt bröllop, varje gång jag bjuder till middag, alla mina barns dop, minst 3 gånger i veckan under mina barns uppväxt, på min begravning...always! Så god var den! Tycker jag iallafall. Hoppas det är någon där ute som vågar prova den annars rekommenderar jag (än en gång) att ni besöker koka ihop sidan. (Länk finns högre upp)

2 kommentarer:

  1. Den lät ju förvånadsvärt enkel och god :) Måste jag prova någon dag. Här blir det köttfärssås ikväll ;p

    SvaraRadera
  2. Köttfärssås funkar alltid! :)

    SvaraRadera