Hej och Välkommen till min blogg! Elin heter jag och bor i Uppsala tillsammans med min sambo, Jimmy. Våran lilla familj består av våra två katter Liten och Morran och våra två långhåriga collies Lexie och Blaze samt en död kaktus. Mitt drömjobb är att få jobba som författare på heltid men fram tills den drömmen slår in jobbar jag i en butik på Arlanda. Mitt största fritidsintresse är mina hundar. Vi åker mycket på hundutställningar och tränar lydnad, spår, agility, rallylydnad och vallning. Förutom hundintresset så gillar jag att skriva böcker, kolla på film, gå på bio, träna på gym och umgås med alla mina underbara kompisar. Min blogg handlar om det käraste jag har, mig själv. Mina åsikter, mina upplevelser, min humor och mig. Hoppas ni tycker om den.


Welcome to my Life!

söndag 28 mars 2010

Hundutställning i Eskilstuna

Idag var det äntligen dags för hundutställning igen. Som jag har längtat! Det är så himla kul att få åka iväg nånstans i Sverige och träffa alla människor och se alla hundar och få fina rosetter....I love it! Dagens utställning var i Eskilstuna som ligger ganska långt borta. Hela dagen startade väldigt tidigt.
Klockan 05.00 klev jag upp och började göra iordning alla grejer vi skulle ha med oss. Borstar, buren, papper, nummerlapp, matsäck, koppel osv osv. Klockan 6 åkte vi ut till Sävja och där tryckte jag, Catta, Mikaela, massa packning och 3 hundar in oss i en liten volvo sen bar det av till E-tuna. Resan tog lite mer än en timme och jag satt och halvsov hela vägen.
Väl i Eskilstuna snurrade vi runt lite innan vi hittade Sundbyholms travbana där spektaklet skulle ske. Det hade regnat hela morgonen så ingen var drekt sugen på att låta sin hund gå på marken.
Själva utställnignen var i toto hallen på travbanan där Svenska Boxerklubben gjort fint åt alla utställare. Det var ca 200 hundar allt som allt tror jag och sen en massa folk på det. Golvet var snorhalt och för att hundarna skulle slippa halka ihjäl sig hade dom lagt presseningar på golvet i ringarna. Det är ju ännu läskigare.
Vi packade upp våran camping i ena hörnet på våran ring och började raskt borsta hundar. Jag och Charlie skulle in först av oss i vårat gäng. Vi får alltid gå in först. Det är för att hanarna visas alltid före tikarna och Mickis och Catta tar nästan bara tikar med sig.
När det var dags för mig och Charlie så tävlade vi mot en annan collie hane som var stor, spinkig, pälslös och hade loppor. Nä skojja det var en trevlig hund men det var en loppa som satt sig på magen precis när han skulle se snygg ut. Charlie skötte sig exemplariskt och vi slog ut den andra hanen lätt som en plätt. Eftersom vi var dom enda collie hanarna blev Charlie bästa collie hane och skulle tävla vidare mot bästa collie tiken senare. Vi fick en liten lila rosett och sen var det bara att vänta.
Charlies systrar gjorde också väldigt bra ifrån sig. Kira (Charlies helsyster) blev bästa tiken och sen tävlade Charlies halvsystrar i valpklassen. Det var Fia som är Mickis egna och sen Jessie som vi mötte upp i E-tuna. Det var hennes första utställning så hon var lite blyg i början men det släppte ganska fort. Det var mycket på en gång.
Fia vart bästa valpen och Jessie kom tvåa och båda fick hederspris. Fia skulle tävla vidare mot andra valpar men innan dess skulle Kira och Charlie tävla mot varandra. Det var lite roligt eftersom dom är helsyskon från samma kull och väldigt lika varandra. Kira tog hem segern med en knapp marginal så jag och Charlie blev BIM (Bäst i Motsatt kön) och Kira blev BIR (Bäst i Rasen) och vi var alla glada och lyckliga.
Fia slutade som bäst i gruppen och Kira blev fyra bäst i sin grupp. Ja det är lite komplicerat det här med utställning och alla klasser osv men jag ska förklara en annan gång hur det hela går till.
Jag var iallafall jätte super duper nöjd med Charlies prestation! Han var så grymt duktig och modig min lillkille. Inge rädd alls han bara körde. Hur underbart som helst.
Vi fick 3 stycken rosetter som jag ska hänga upp på något lämpligt ställe hemma.



3 kommentarer: